Symposia

De Textielcommissie organiseert twee keer per jaar een textielsymposium (voorheen 'textieldag'). Tijdens deze symposia worden specifieke onderwerpen onder de loep genomen. De dagen hebben een interdisciplinaire aanpak waaraan restauratoren, (kunst)historici, natuurwetenschappers en technici een bijdrage leveren in de vorm van een lezing. Ieder symposium heeft een eigen thema, waar vakspecialisten hun licht op laten schijnen.
Naast de lezingen bieden de dagen bij uitstek gelegenheid om kennis te maken met collegae uit het vak, om ervaringen uit te wisselen en contact te maken en onderhouden. De symposia vinden (doorgaans) plaats in het gebouw van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort.

Op deze pagina het fotoverslag van het symposium Kunst en Textiel.
Daaronder de thema's en data van verwachte symposia.
Het fotoverslag van het symposium Confectie kunt u vinden op de archiefpagina.

 

Najaarssymposium
Donderdag 9 november 2017
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort

 

De Textielcommissie organiseert een symposium over het gebruik van natuurlijke kleurstoffen bij het verven van textiel, als gele wou en rode meekrap, of cochenilleluis, indigo, brazielhout en blauwhout, of korstmossen, schimmels en bacteriën. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar nieuwe ontwikkelingen, verfrecepten, verkleuring en sociaalhistorische contexten.

Dagvoorzitter Agnes Brokerhof leidt het volgende programma (wijzigingen voorbehouden).
Kleurdeskundige en binnenhuisarchitecte Kim van Savooyen (Colour Guided Design, Arnhem) geeft een rondgang langs fascinerende kleuren en hun verhalen.
Maarten van Bommel (UvA) laat ons zien hoe systematisch onderzoek naar historische verfrecepten constanten en variaties in kleuren kan verklaren.
Ana Serrano (UvA) richt zich op kleurstoffen uit de Nieuwe Wereld en de impact daarvan op het verven van textiel in Europa in de 16e en 17e eeuw.
Art Ness Proaño Gaibor (RCE) spreekt over de kleur paars onttrokken aan korstmossen en de vroegsynthetische kleurstof mauveïne.
Linda Hanssen (conservator-consultant etnografisch textiel, mode en design) voert ons naar het Japanse eiland Okinawa dat beroemd is om zijn heel eigen verfpraktijk.
Nan Groot Antink (beeldend kunstenaar) vertelt ons over haar werk met productieprocessen van het verven van textiel.
In een lezing van de Waag Society wordt ingegaan op het verven met bacteriën.
Marijke de Bruijne (UvA) stelt haar hypothese aan de orde hoe textiel met bloedend rood van rond 1900 te behandelen.
Chrystel Brandenburgh (archeologe Leiden en omstreken) laat zien hoe men in de vroege Middeleeuwen speelde met kleur en contrast.
Tenslotte gaat Casper de Groot (taalkundige) in op de relatie taal, kleurnamen en textiel.

Bovenstaande flyer kunt u downloaden.

Het convocaat en het programma zullen geruime tijd voor het symposium te downloaden zijn.

De bijdrage voor deelname aan een symposium in 2017 is:

€ 45,- voor leden
€ 15,- voor leden tot 30 jaar
€ 60,- voor niet-leden. Zij ontvangen geen Studies in Textiel.
€ 22,50 voor niet-leden tot 30 jaar. Zij ontvangen geen Studies in Textiel.

Verslag symposium Kunst en Textiel te Rijswijk
18 mei 2017

De Textiel Biënnale van 2017 was een leuke aanleiding om het symposium Kunst en Textiel in de Rijswijkse schouwburg te organiseren. Een team van personeel ontving ons al om 8.30 uur om de werkgroep hand- en spandiensten te verlenen en al van een kopje koffie te voorzien. Wat een luxe!

ontvangst 1 ontvangst 2
Bij de ontvangst stond de koffie al klaar!

Na de gebruikelijke inschrijving o.l.v. Olga van Boetzelaer heette de voorzitter van Textielcommissie, Ria van Els – Dubelaar, ons allen van harte welkom en onder leiding van dagvoorzitter Caroline Boot, conservator van het TextielMuseum, begon precies op tijd het symposium.

Ria van Els Caroline Boot
Links: Ria van Els, rechts Caroline Boot

In de eerste presentatie (Suzan Rüsseler) zagen we de interessante nationale en internationale ontwikkelingen en veranderingen in het spanningsveld tussen autonome Kunst en Textielkunst vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw tot heden voorbij komen.

Suzan Rösseler Wilma Kuil
Links: Suzan Rösseler, rechts: Wilma Kuil voor een foto van Anna Verweij

Een van de pioniers van textielkunst was het filosofisch en politiek geëngageerde werk van Anna Verweij. Zij was een groot voorbeeld en inspirator voor kunstenaar Wilma Kuil, wier werk voortkomt uit visuele nieuwsgierigheid. Ze werkt graag met bedrukte stoffen die in lagen worden verwerkt. Haar (textiel)kunst hangt in vele publieke ruimtes.

koffiepauze 1  koffiepauze 4

Koffiepauze 2  koffiepauze 3
Koffiepauze: tijd voor bijpraten en kennismaken.

Na de koffiepauze sprak Susanne Titz over de tentoonstelling 'Textiles: Open Letter', georganiseerd in 2013 in museum Abteiberg te Mönchengladbach in Duitsland, was werk van 21 hedendaagse kunstenaars te zien waarbij ook internationale digitale ontwikkelingen gepresenteerd warden.

zaal
De volle zaal na de pauze.

We werden in een afwisselende presentatie, voorzien van ondersteunende beelden, door Joost Post en Désirée Hammen bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op de textielafdelingen van resp. de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam en de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. De afgestudeerde student moet bekend zijn met de techniek en het ambacht in alle disciplines.

Susanne Titz Joost en Desirée
Links: Susanne Titz, rechts: Desirée Hammen en Joost Post

Dat door kunstenaars niet altijd goed wordt omgegaan met de textiel, bijvoorbeeld door onwetendheid over de werking van de toegepaste hightech materialen, maakt de keuze van een restauratiemethode soms zeer moeilijk (Lydia Beerkens).

Hammen en Schepers Lydia Beerkens
Links: Desirée Hammen laat een ontwerp van Larissa Schepers zien; rechts: Lydia Beerkens.

De grote ruimtelijke werken van Tanja Smeets, de theatrale flits van Alya Hessy en de flitsen van Lulu Cuyvers, Marijke de Bruijne, Sjouke Telleman en Bart Hess waren zeer inspirerende presentaties.

Sjoukje Telleman     Tanja Smeets
Links:Sjoukje Telleman; rechts: Tanja Smeets.

Lulu Cuyvers
Lulu Cuyvers

Er stond een mooie oranje grote bank op het podium, daarop namen zowel na de ochtend als na de middag Caroline Boot en de sprekers plaats om vragen te kunnen beantwoorden. Er waren veel enthousiaste reacties uit de zaal, de afwisseling van goede sprekers en inhoudelijk interessante performances zorgden voor een uitstekend symposium in een stimulerende ambiance.

Alya Hessy Bank
Links: Alya Hessy breit… ; rechts: de sprekers van de middag zitten klaar om vragen te beantwoorden.

Rijswijk Textiel Biënnale
Aan het einde van het symposium bracht het hele gezelschap een bezoek aan de Rijswijk Textiel Biënnale. We genoten van het mooie weer, de kunst en de drankjes!

buiten 1 buiten 2

buiten 3 buiten 4

zaal 1 zaal 2
Conservator Anne Kloosterboer geeft uitleg.

kunst zaal 1 kunst zaal 2

bestuur in tuin

draden

De tuin is overdekt met een web van draden: de interactieve installatie ‘Collective Strings’ van Karoline H. Larsen. Ze heeft kinderen bolletjes garen laten gooien over van tevoren gespannen draden.

Tekst Yvonne van Buul
Foto’s Erna van Sambeek


Verwachte symposia


  • donderdag 9 november 2017: Natuurlijk kleuren, Amersfoort
  • donderdag 12 april 2018: Zijde, Amersfoort (datum en plaats onder voorbehoud)

Voorgaande symposia

De programma's in pdf-formaat van voorgaande symposia kunt u downloaden.
U kunt ze vinden op de archiefpagina.

 

 

        Kunt u een pdf-bestand niet openen?
        Download dan het gratis programma Adobe Reader
       waarmee u het bestand kunt bekijken.


        Download Adobe Reader